Cum este să lucrezi în vânzări: 5 colegi povestesc despre target, prejudecăți și prima lună de lucru

 În Blog

Aș vrea să lucrez în vânzări, dar nu am experiență’, ‘nu cred că o să-mi fac targetul’, ‘programul din call-center sigur nu este flexibil’. Toate acestea sunt emoții firești, pe care le întâlnim frecvent în timpul interviurilor, dar care, după primele săptămâni de lucru, de cele mai multe ori se topesc în entuziasmul reușitelor și în bucuria autodepășirii.

Am vrut să înțelegem mai bine cum se întâmplă lucrurile în realitate, așa că am stat de vorbă cu cinci colegi de-ai noștri – Ionuț, Ștefan, Iulian, Dana și Daniela – și i-am rugat să ne spună, din proprie experiență, despre câteva lucruri utile la început de drum: target, prima lună de lucru & sfaturile pe care le-ar da cuiva care este la primul job în vânzări.

Hai să facem cunoștință!

Ștefan și Iulian sunt de 1 lună la Blue Point și pentru amândoi acesta e primul job în vânzări. Dana este cu noi din 2012, iar Daniela împlinește în curând 1 an de când este în echipă. Ionuț este teamleader de un an și jumătate, însă a început ca agent de vânzări în cadrul companiei.

Fiecare a pornit la drum cu anumite prejudecăți legate de jobul de agent de vânzări, dar, încă din prima lună, și-au dat seama că realitatea este diferită, așa că i-am întrebat: Ce anume le-a schimbat părerea? Care este relația lor cu targetul? Cât de greu este să obții comisionul încă din prima lună? Ce sfat ar da cuiva la început de drum?

Despre target: temeri și adevăruri

La început, ideea de target poate pune presiune pe oamenii care vor să lucreze în vânzări: Deși am fost foarte stresat în primele zile, pot spune că targetul este foarte accesibil, deloc imposibil, spune Iulian. În plus, ar putea exista și o neîncredere în ideea de a avea un obiectiv de vânzări cum a fost cazul lui Ionuț, de exemplu, care nu credea ”în ideea de comision”. Și cu toate acestea, și-a atins obiectivul din prima lună.

Nu uita: chiar și cei mai încrezători oameni au uneori trac de vânzări. Totul ține de exercițiu.

Percepția se schimbă pe parcurs, pe măsură ce începi să înveți: În primele 3 zile, aveam foarte puține vânzări, însă apoi a urmat o zi în care am reușit să vând mai mult decât în toate cele 3 zile de dinainte la un loc. Iar asta mi-a dat încredere, ne-a spus Ștefan. A fost nevoie de o zi în care să depășesc obiectivul, iar de acolo lucrurile au evoluat.

Ulterior, targetul devine un factor de motivare, ne-a spus Dana: Pe mine targetul mă ambiționează. Am reușit să fac din prima lună stretch 1. Așa că, la mine nu există ideea de target, ci doar ideea de ‘peste’ target.

Cum ajungi să atingi targetul? Prin mai multe ingrediente, continuă Ștefan: în primul rând, acumularea de cunoștințe prin training și o învățare continuă. În al doilea rând, prin ajutorul colegilor: contează mult ca în apel să fii sigur pe tine, să nu te pierzi, să nu faci momente de pauză. Iar colegii m-au ajutat foarte mult în sensul ăsta. De fiecare dată când eram în apel și aveam o întrebare, sigur era cineva disponibil care îmi oferea răspunsul.

Nu în ultimul rând, e de reținut că targetul este un obiectiv realist, spune Daniela: Este în general făcut pe o analiză statistică, adică nu cred că ar avea nimeni de câștigat dacă ar fi imposibil de atins. Targetul este calculat la vânzările medii.

Prima săptămână de lucru la Blue Point

Primele zile sunt rezervate învățării: training-uri, sesiuni de feedback one on one, timp petrecut la cască dublă, ascultând felul în care decurge interacțiunea cu clienții și obiecțiile lor.

Pregătirea este de mare ajutor și în privința tracului de a discuta cu necunoscuți: Am făcut training timp de o săptămână cu Mădălina, trainerul de la Blue Point, care ne-a pregătit foarte riguros – a fost un antrenament exhaustiv, foarte cuprinzător, povestește Ștefan. La training, am fost pus în situații mult mai dificile decât ce am întâlnit până acum în timpul apelului. Astfel, când am început să sun, aveam o experiență consistentă tocmai datorită modului în care a fost făcut trainingul.

În timp, pentru că există situații noi, procesul de învățare devine unul continuu, ne-a spus și Daniela: La început mi s-a părut un pic complicat. Mi-era teamă că voi da peste tot felul de situații și, neavând experiență, credeam că nu voi ști cum să le gestionez. Dar am reușit să-mi ating și targetul din prima lună, mi-am dezvoltat mult mai mult și abilitatea de a comunica. Treptat, am învățat cum să vin mai bine în întâmpinarea clienților, iar asta m-a ajutat foarte mult în efortul de vânzare. Este un proces continuu de învățare, care mie-mi place foarte, foarte mult.

Recomandări pentru viitorii colegi

Ștefan îi încurajează pe cei care vor să aplice la un astfel de job să acționeze, fără să se simtă descurajați de target. E important să crezi despre tine că poți. Să muncești cu sens și să înveți continuu. Totul se învață, spune și Dana.

În acest job, e mai bine să te concentrezi asupra obiectivlor, nu asupra fricii: Atâta timp cât te gândești că ai o limită, obiectivul e mai greu de atins, creierul tău intră în panică, continuă Iulian. Vrei să fii mai bun decât cu o zi înainte, dar nu pune presiune pe tine.

Cum e să lucrezi la Blue Point

Pentru Dana, care e de aproape 7 ani cu noi, e un loc în care se simte bine: Toată lumea e înțelegătoare – dacă nu mi-ar fi plăcut, sigur mi-aș fi găsit altceva în acești 7 ani. Colectivul, atmosfera, concursuri, aniversările interne, teambuilding, surprize pe timp de vară, programul flexibil, toate mă fac să vin cu drag la muncă, pentru că știu că sunt relaxată, mi se pare chiar distractiv.

Tot Dana spune că jobul de vânzări este cel mai frumos job, iar noi nu putem decât să-i dăm dreptate :).

Dacă vrei să afli mai multe despre joburile noastre disponibile, hai să ne intervievezi. Completează formularul de aici, iar unul dintre colegii noștri te va contacta pentru a-ți oferi mai multe detalii.

 

 

Contactați-ne

Ne puteți trimite un mesaj și vă vom răspunde în cel mai scurt timp.